[Cronica] – D’argent et de sang (Of Money and Blood)

• Creator: Xavier Giannoli
  • Scris de: Xavier Giannoli, Jean Baptiste Delafon
  • Regia: Xavier Giannoli, Frederic Planchon
  • Actori: Vincent Lindon, Niels Schneider, Ramzy Bedia, Judith Chemla, Olga Kurylenko, Yvan Attal
  • Episoade: 12 – sezonul 1
  • Disponibil: din 13 mai în Focus Sat app

Regizorul Xavier Giannoli, cunoscut si pentru muzicalul cu 4 nominalizări “When I Was a Singer”(2006) si comedia dramatica “Marguerite, câștigătoare a premiului P. Nazareno Taddei la a 72-a ediție a Festivalul Internațional de film din Veneția, revine alături de Frederic Planchon pentru ecranizarea thrillerului frantuzesc “Despre Bani si Sânge”, scris de însuși Xavier Giannoli si de Jean Baptiste Delafon. Scenariul se bazează bazează pe cartea „D’argent et de sang” (2018) scrisă de jurnalistul de investigație Fabrice Arfi, care spune povestea unei fraude de proporții din Franța anilor 2008-2009. La acea vreme, presa locală a descris-o drept „frauda secolului”. În 2005 Uniunea Europeană a inițiat un sistem de comercializare a emisiilor de carbon în vederea combaterii încălzirii globale și a reducerii poluării rezultate din gazele cu efect de seră. Companiile europene primeau credite pe care le putea vinde sau cumpăra pe o piață bursieră dedicată. Imediat au apărut profitori care au speculat breșa din legislația locală și au cumpărat aceste credite din străinătate (fără TVA) pentru a le vinde (cu TVA) în Franța, folosind conturi offshore. Daunele provocate statului francez s-au ridicat la 1,6 miliarde Euro, în timp ce UE a pierdut cel puțin 6 miliarde Euro!

Tunisienii Alain Fitoussi, interpretate de actorul de comedie Ramzy Bedia și Boulli, interpretat de David Ayala, îmbrăcați în haine colorate copiate din cele mai recente colecții de designer, se folosesc zi de zi de experiența de viață dobândită pe stradă și farmecul personal pentru a face bani în rău famatul arondisment Belleville din Paris. Cei doi descoperă metoda de fraudă cu TVA și demarează un plan simplu, dar foarte profitabil. Escrocii îl conving pe Jérôme Attias, interpretate de Niels Schneider, un broker pasionat de jocurile de noroc, care prin căsătorie intrase în rândurile unei familii foarte bogate, să se asocieze cu ei pentru a fura peste 1 miliard Euro. Probleme lor apar când oficialul guvernamental Simon Weynachter (Vincent Lindon) descoperă înșelătoria în timpul verificării de rutină a unui transport de panouri solare. Acesta devine obsedat de prinderea lui Jérôme și înființează o divizie dedicată cazului. Pentru a scăpa de problemele familiale, Simon se refugiază în muncă și dă startul unui captivant joc de-a șoarecele și pisica, care plimbă privitorii din Paris (unde burghezia populează cartierele cochete, iar escrocii umplu arondismentul Belleville), până în Las Vegas și Tel Aviv, trecând pe la Bursa de Valori din New York și prin cazinourile din Manila. Olga Kurylenko (cunoscută grație rolurilor din „007: Partea lui de consolare”/„Quantum of Solace” și „Oblivion. Planeta uitată”/„Oblivion”) joacă rolul Juliei, iubita lui Jérôme.
În film trebuia sa joace si actorul Gaspard Ulliel faimos pentru interpretarea lui Hannibal Lecter în filmul Hannibal Rising (2007). Acesta este cunoscut si de fanii inraiti ai Marvel Cinematic Universe pentru rolul pe care l-a jucat în serialul Moon Knight, interpretându-l pe colecționarul de antichități Anton Mogart . În “Despre bani si sânge” , Ulliel trebuia sa îl interpreteze pe Jérôme Attias, din nefericire acesta decedat în Ianuarie 2022 în urma unui accident de ski, când producția încă mai avea 84 de zile de filmare programate, fiind înlocuit de Niels Schneider.

Serialul are un început puternic, care aduce privitorul în mijlocul investigatiei realizate de Simon Weynachter, descriind in amănunt schema supranumita frauda secolului. Acțiunea se petrece rapid si are puterea de a trezi sentimente de suspans, curiozitate, dar si furie atunci când iti amintești ca acțiunea se bazează pe o poveste cât se poate de reala. Actorul Ramzy Bedia a intrat perfect în pielea personajului si ofera o interpretare magistrala a lui Alain Fitoussi. Desi este inspirat de fapte reale, acesta nu este un documentar, așa cum menționează însuși regizorul, într-un interviu. Astfel, totul este prezentat ca un puzzle, noi bucăți urmând sa fie descoperite cu fiecare episod vizionat. Serialul se desprinde putin de realitate, adăugând suspans si comedie, insa mesajul rămâne la fel de puternic.

Bugetul alocat filmului a fost unul generos, acest detaliu se poate observa încă din primele episoade, atat prin mașinile luxoase conduse de personajele noastre, cât si prin locațiile în care acest serial a fost filmat. Investigatia este urmărită atât în diferite locații din Franța, cât si în Cipru, Coasta de Azur si Israel.

Serialul se va putea vizualiza pe Focus Sat App din 13 mai 2024, si este  disponibil în întregime chiar din ziua premierei. Dacă te-a captivat si pe tine la fel de mult cum m-a captivat pe mine, nu va trebui sa aștepți pana apare următorul episod. Un lucru interesant la aceasta aplicație este ca poate fi testata în mod gratuit pentru 7 zile, astfel nu exista riscul sa plătești in avans un abonament pentru ceva ce nu iti place.

Trailer serial:

548   Posts

Descoperă mai multe la Blogul unei cinefile